Am susținut blogosfera constănțeană participând la Social Media Summit 2015


Oameni puternici și brand-uri de remarcat, ce activează bine în Online, cu toții au fost prezenți ieri în orașul București, la cea mai recentă ediție Social Media Summit, organizată de Biz.

După ce am fost blogger oficial la prima ediție BuzzCamp din Constanța, în luna Mai a anului 2014, am zis că nu pot să ratez un alt eveniment plin de discuții și idei, destinat lumii din Social Media, Online și Business. Unde mai pui că a avut loc în București și că a fost gratuit pentru bloggeri?! Desigur, nu toți bloggerii ce au aplicat au fost confirmați. Norocoșii de noi...

Am plecat de dimineață devreme via mașina personală a lui Adrian Siea (de la Constanța Walking Guide printre altele - vezi blogul său personal aici), unde se mai regăsea și Zetu Harry (Urban Constanța printre altele) și Diana Slav (Constanța Free Tour printre altele). Ne-am întâlnit la București și cu Emilian Alexandru, un blogger nou "pe piață" ce a urcat deja destul de mult în atenția mediului Online. Apropo, patru din noi avem blogurile primare pe platforma Blogspot iar al cincilea pe Wordpress. Cu toate astea, ne descurcăm foarte bine cu vizitatorii și rezultatele în Google. Se poate și așa. Cu toate astea, mulți din noi contemplăm ideea de domeniu căci...e la modă sau ceva.

Pe "blogmeet-ul din mașină" am discutat multe lucruri iar acest fapt ne-a făcut drumul mai scurt. Odată intrați în București am intrat în "melc mode", oprind la toate semafoarele și trecerile de pietoni și tot. Mda, hai să zicem că orașul Constanța nu e așa rău la capitolul ăsta, chiar dacă eu m-am plâns intens de traficul de aici. Se poate și mai rău cică. O primă problemă am avut-o cu parcarea.

Evenimentul SMS a avut loc în cadrul uneia din sălile de conferință a hotelului Howard Johnson Grand Plaza, un hotel de lux ce este recomandat de celebrul website de travel, Trip Advisor, cu nota 4 din 5.

Odată intrați în parcare, am aflat că trebuie să plătim cam 12 lei pe oră. Le-am spus că am venit la un eveniment și au spus că hai, pentru noi, lasă prețul la 8 lei pe oră. No deal. Am plecat de acolo și am găsit cu greu un loc de parcare pe străzile din preajmă. Este o bilă neagră pentru organizatorii evenimentului căci logic, oamenii mai vin și de pe alte meleaguri și vin cu mașina. Parcarea trebuia validată iar acest lucru trebuia să se comunice în mail-ul de confirmare.

Ne-am întors la hotel, am urcat la etajul doi iar acolo ne așteptau ecusoanele. Ne-am lăsat hainele la garderobă și ne-am dus la bar pentru a fi serviți cu o apă și cafea sau un croissant de către cei de la McDonald's România, parteneri oficiali ai evenimentului. Da' cu un McPuișor nu ne serviți și pe noi? Holul unde socializai la un pahar de vin umplut cu apă era cam îngust tare. O altă bilă neagră a fost că nu am fost serviți cu bidonașe de apă în loc de pahare. Dar, era de apreciat. Dar, în același timp, mă așteptam la o servire mai bogată. Calul de dar...nu? Trecem peste...


Gazdă ne-a fost Marta Ușurelu, redactor-șef Biz. Mi-a părut a fi o persoană foarte prietenoasă și carismatică, asta până în momentul când s-a supărat pe una din participantele din public care, ce-i drept, cam bătea câmpii. Dar ajungem și acolo. Apropo, pozele care urmează postate acum în acest articol sunt pozele oficiale de la eveniment ale celor de la Biz.


Printre primii speakeri ce au luat cuvântul începând cu ora 10, a fost Vlad Tausance de la People & People (tipul din spatele paginii de Facebook și din spatele campaniei lui Klaus Iohannis), Mugur Pătrașcu de la iLeo (cică e șofer la iLeo, așa zice blogul său), Alex Negrea de la Spada și Head of Facebook Dept. România (ce era un fel de super-star pe acolo și nu înțeleg încă de ce), Cristian Manafu de la blogul său și Virginia Oțel de la Garanti Bank. În public, printre alte nume notabile, îl mai puteai vedea pe Piticu (pe care îl și auzeai cu râsul său inconfundabil), Chinezu și Cristian Florea.


Primul speaker a fost Mugur Pătrașcu și vorbea el despre ceva pe acolo dar n-am prea înțeles. Chiar glumeam cu "bloggerii mei" că primul speaker aproape că ni s-a șters din memorie. Chiar mă uit pe caietul meu, unde îmi luam notițe și nu văd nimic notat la el. Îmi amintesc totuși câteceva, că folosea foarte mult rom-engleza. Îmi place și mie să mai arunc câte o expresie în Lb. Engleză prin fraza mea în Lb. Română, dar făcând-o prea mult, riști să strici regulile Vorbirii. Există deseori un corespondent bun pentru anumite cuvinte (fie ele și tehnice). De exemplu, eu folosesc cuvântul "trend" mai mult ironic și pompos-intenționat. Corespondentul său corect în Limba Română este "Tendință". Vă dau un pont: Un website ce-l folosesc des este hallo.ro. Altul, așa extra, este dexonline.

Acesta vorbea despre super-bloggeri și cum aceștia trebuie să aibă capacități multiple de a lucra cu mediul online. Nu trebuie să fie buni doar pe PR ci și pe editare grafică, ba chiar și video. Se plângea și de mesajele anoste de Paște sau Crăciun, trimise de firme către clienți, dar doamna de la Garanti l-a cam contrazis bine. Ajungem și acolo.

A urmat Vlad Tausance și cu tatuajul său cu coloana infinitului a lui Brâncuși, pe antebraț. Nu prea mi-a plăcut de el, căci și-a axat prezentarea pe portofoliul său și a colegilor săi. "Am făcut asta, am dres asta și ne-a ieșit astălaltă...". Bine dar...cu ce ne ajută pe noi experiența ta subiectivă? Am vrut să-l întreb dacă succesul campaniei Klaus nu s-a datorat de fapt omului promovat și nu font-ului mega-șmecher ales și a fundalului gri sau albastru, dar n-am avut loc de mulți alții ce îl întrebau multe alte lucruri. Spre final, și-a făcut ieșirea cu o glumiță nelalocul ei. Spunea ceva gen: dacă vezi două vezi un taur apoi două bile în spatele tău, urmează să fii sodomizat. Ceva de genul, o sodomizare a comunicării, apărută din senin. Nu mă miră să vină asta de la omul ce spune că strategia lui și a colegilor implica multe sesiuni de fumat și băut bere. El a fost singurul pe care nu l-am aplaudat. La început, adică. La finalul-final, și-a mai spălat din gafă, răspunzând carismatic și apt la diverse întrebări.

După sodomizarea urechilor noastre, a urmat persoana de la Garanti. Stați liniștită, doamna Virginia, că n-am nimic cu d-voastră! Mi-a părut o persoană caldă și entuziasmată. Nu prea aptă pe un domeniu așa solicitant dar eficientă probabil. Nah, Garanti Bank este de asemenea partener oficial al evenimentului și te așteptai să se promoveze puțin. Vizavi de Mugur Pătrașcu: acesta l-a contrazis prietenos, spunând că oamenii au fost foarte receptivi la mail-urile trimise de ziua lor sau de sărbători naționale. Mi se pare corect și etern la modă. Faza e că mie mi-a plăcut sesiunea ei, în care descria cum s-a folosit de Facebook pentru a-și câștiga fani pe pagina Băncii și cum a ajuns la 200.000 de fani în vreo 2-3 ani parcă. Au câștigat și Recunoștință generală pentru asta de la cine-știe ce entități de premiere a chestiunilor ăstora. Chiar țin minte o campanie de-a lor cu redenumirea Bancomatului Garanti la sugestia publicului și cred că am participat și eu la aceasta. Sugestia câștigătoare a fost titlul de BancoSmart. Fiți cu ochii pe fenomenul #cuîncredere !


A urcat pe scenă și mult-așteptatul Alex Negrea, ce era foarte bine privit de către doamna Marta. Știa ea ceva de-l apreciază atât. Prezentarea sa a fost cam simplă, arătând niște comparații a unor mesaje populare pe Facebook și arătând diverse categorii (Curierat, Bănci, Agenții Travel...) ce au avut diverși câștigători. Mie mi-a plăcut abordarea într-un fel, căci mi-era dor de o statistică ceva mai simplă, abordabilă și poate chiar fun. Câștigătorii erau penibili iar pe asta s-a pus accentul, că nu se creează conținut de calitate. De exemplu, cele mai multe like-uri la un Club era o poză cu niște mașini parcate aiurea pe zăpadă, ceva funny. Vorba lui Alexandru: sunt multe opțiuni specifice domeniului tău pe care ai putea să le promovezi, nu bancuri cu blonde sau imagini funny de pe internet. Dar...au câștigat. Ce spune asta despre publicul de pe Facebook? Am mai notat la acesta conceptul de "Evergreen Content", ce înseamnă că dacă tot investești mii de Euro într-o campanie, să o faci "Evergreen", să dureze mult și bine. Mai faci o ediție, mai faci una. Întreba de un exemplu pertinent despre astfel de campanii iar nu mulți din public au știut să răspundă. Fix Social Media Summit este unul din exemple, zic eu.


În tot timpul ăsta, îl analizam pe Manafu. Câți îl vorbesc de rău...mai mai că-l uram și eu, cum stă acolo pe scaun, așteptându-și rândul si dând impresia de om solemn și inabordabil. Cu șapca aia afurisită a lui, mai ales! Apropo, invitații stăteau cam prost acolo. Deși erau în fața publicului, nu prea puteau să vadă prezentările de pe scenă. Am ajuns la momentul pauzei de cafea dar trebuia să spună ceva și Manafu, nu ?

Mi-a plăcut foarte mult prezentarea lui. A fost un amalgam de informații și statistici utile și ne-a și dat câteva sfaturi bune pentru optimizarea PR-ului sau a vizibilității unui brand. Vorbea ok, sigur pe el și uite că a fost foarte bine să fie și el acolo. 

PAUZĂ! Gata...cafea, apă în pahar de vin, chestii... Ne-am întors apoi la conferință și am început cu o apreciere a bloggerilor de top ce au lucrat cu companiile/agențiile și a celei mai bune agenții cu care au lucrat bloggerii în anul 2014.

În total au fost doar 35 de Agenții cu care au lucrat bloggerii, printre ele numărându-se Active PR, Ogilvy, Wunderman, Blogal Initiative, Oxygen PR sau Standout. Pe locul 3 a ieșit McCann Group, pe locul 2 a ieșit The Practice iar câștigător a fost GOLIN, pentru al 2-lea an consecutiv. Notați numele astea căci...s-ar putea să apeleze la voi! Sau...s-ar putea să apelați voi la ele!


A luat cuvântul Raluca Duță și a vorbit puțin despre diverse lucruri iar apoi a urmat o sesiune de întrebări. Aici am intervenit și eu și am întrebat-o (mai mult ironico-retoric) dacă aceștia lucrează cu bloggeri din mai multe orașe sau dacă Bucureștiul e prioritar. Desigur, Bucureștiul e prioritar. A mai spus că ei caută bloggerii și îi aleg și bla bla. Aș mai fi întrebat ceva aici dar n-aveam loc de alții din nou. Aș fi pus întrebarea simplă: Care anume sunt pașii de validare a unui blogger pentru procesul de a fi aleși pentru o campanie? Încă sunt curios dacă Agențiile aleg bloggerii pe sprânceană sau dacă sapă puțin prin istoria lor. Dar...poate o să mor neștiind asta.

La categoria Top Bloggeri din 2014 (cu care au colaborat Agențiile de Comunicare) a rezultat un loc 3 ocupat de Cabral, un loc 2 ocupat de Manafu iar un loc prim cu repetiție, ocupat de Cristian China-Birta, alias Chinezu. Adică și anul trecut tot el era primul.


Al său a fost discursul meu preferat. Fiind un blogger mare de tot (de fapt blogger Campion deja), am rețineri vizavi de anumite lucruri ale felului său de-a fi. Dar ce-i al lui e al lui și a reușit să bucure atât de mulți din participanții acestui eveniment...

Se asemăna pe alocuri cu un Florin Piersic băimărean și ne-a binedispus pe toți. Cu toate astea, a fost și foarte tranșant și am apreciat asta foarte mult. Mi-a plăcut că i-a rămas în minte ce i-am spus în cadrul evenimentului organizat de mine, numit Constanța Blogmeet 16 (unde m-am bronzat cât pentru o lună întreagă cred...), că Agențiile ar trebui să se intereseze mai bine de noi (vezi retorica pusă în discuție în cazul Ralucăi Duță) și că a menționat asta pe scenă, abordându-mă fix când eram cu nasul în telefon, încercând să uploadez o poză cu el pe Facebook.

- Unde-i Joie? întreba el

Și hop, mi-am ridicat mâna surprins.

Apropo, fără Wireless la SMS? What's up with that? 

Nici nu știu cum să fac un sumar la toată prestația sa pe scenă. Sunt multe lucruri importante, multe sfaturi, din care am învățat și eu și pe care trebuie să le aplic mai bine sau mai des. Chiar zicea o tipă din mulțime: "Doamne, ce-l iubesc pe omul ăsta...". Le zicea pe bune și dacă le zicea într-un mod mai dur, era un dur-elegant. Hai să vă dau câteva din sfaturile sale:
Sunt multe de zis aici dar uite că prezentarea de ieri a lui Chinezu poate fi găsită AICI.

Of, ce articol lung! Dar sunt multe de zis. Au trecut câteva ore de când scriu acest articol... Nu mă las! Merită!


Au mai vorbit pe scenă următorii. Costin Cocioabă de la Refresh.ro, Dan Costea de la Tribal Worldwide România și Radu Tănase, partener eveniment și acționar Calif (un lanț de shawormării, kebab...).

Costin Cocioabă ne-a adus niște informații foarte interesante despre Internet. De exemplu, Legenda spune că 38% din bloggeri au venituri din acest domeniu (bani, produse, beneficii...). Doar pentru 5% din ei (gen Zoso, Vlad Petreanu...), blogging-ul este sursa principală de venit. Acest venit este sub 100 de Euro (per ce...nu știu. poate per campanie sau...nu știu) pentru 36% din bloggeri, între 100 și 300 de Euro pentru 14% din bloggeri și peste 500 de Euro pentru doar 1% din bloggerii din România. Și eu am intrat de curând o dată în acest procent de lux iar pentru asta îi mulțumesc lui Puștiul.ro pentru recomandare.

S-a vorbit apoi și despre faptul că bloggerii nu lucrează doar pentru bani, că unele evenimente sunt atât de frumoase sau atractive că le faci pe gratis. Tot ieși cu un câștig. O bere, o drumeție, o experiență de neuitat... Agențiile trebuie să știe însă să nu profite de asta căci noi bloggerii am scris atâtea lucruri moca ce știm că sunt pe bani în general, de nici nu mai știm să le numărăm...

A urmat apoi pe scenă și Dan Costea și a vorbit despre ceva. Zicea despre campanii virale parcă? Ceva de Van Damme și Volvo? În fine... Iar apoi a urcat pe scenă și Radu Tănase și ne-a prezentat doi bucătari hipsteri de-ai săi, ce ne-au prezentat și aceștia la rândul lor o extragere la care am participat și eu.

Cei de la berea Staropramen (bere care chiar îmi place și mie mult - căci e ieftină și bună) au avut o tombolă. Primeai patru cartonașe cu patru tipuri de bere și patru mâncăruri diferite. Trebuia să adaugi în patru borcane ce corespundeau celor patru sortimente de bere, fiecare din cele patru mâncăruri ce ar trebui să se potrivească. V-am pierdut? Ideea e că trebuia să ghicești dacă la o frigăruie, de exemplu, se potrivește berea blondă sau berea brună sau berea păcii... Primul extras a fost al nostru Emilian Alexandru. Ne-am bucurat tare pentru norocul său. A câștigat o cutie cu 24 de sticle de bere. Apoi au câștigat și alții, inclusiv tipa pe care s-a supărat doamna Marta. Ajung și acolo, aveți răbdare!

Toți am câștigat minim o bere de fapt, căci pe hol era un frigider plin de toate cele patru sortimente de bere promovate. Împreună cu Adrian Siea și Cristian Florea, am mers să ne băgăm și noi nasul în frigiderul plin de bere. Apoi am și mâncat câteva chestii (chiar era timpul să mâncăm și noi!!!). Am gustat niște rondele cu roșie deasupra (bune și sănătoase), un fel de chiftea uriașă cu ketchup lângă (interesant, interesante și mini-bolurile din plastic...) iar Rege sau Regină a fost rulada din lipie cu ceva mezeluri în ea, cașcaval, foi de plăcintă și niște pătrunjel parcă. Cred că-i un fel de shaworma mai mică, dar incredibil de bună! Chiar am văzut un Calif prin Centrul Istoric al Bucureștiului. Îi așteptăm și la Constanța, unde e nebunie aici de Fast-Food-uri! Intrați pe calif.ro și uitați-vă la Meniu!

După mâncare, a mai spus câteva vorbe și Iulian Pădurariu, un consultant Marketing dar noi bloggerii de Constanța (mai puțin Emilian) am plecat căci...am mai auzit de sfaturile prezentate, plus că eram cam obosiți deja. Ne-am plimbat prin Centrul Istoric și am ajuns pe la Caru cu Bere. Eu credeam că este un fel de La Taclale din Constanța (un bar mai modest, întunecat, mai de rockereală...) căci numele cam asta îmi sugera. Cred că m-a obișnuit prost Constanța căci acest local este o adevărată Catedrală! Cică este celebru rău locul dar...n-aveam de unde să știu. Am stat acolo un pic iar apoi am plecat spre casă fix când s-a înserat afară. A fost un eveniment foarte atractiv și mă bucur că am fost cu toții acolo!

Revenind la Radu Tănase, acesta povestea puțin despre o campanie cu bloggeri și cum au făcut fiecare din aceștia o shaworma specifică ideilor lor. Citiți un articol despre asta, AICI. Problema unei persoane din public a fost cu shaworma lui Mariciu. La sesiunea de final de Întrebări, o fată din fața mea a povestit cum "o prietenă" s-a dus la Calif să cumpere shaworma asta dar aceasta conținând stafide, a cerut să nu fie puse în această shaworma căci este alergică la stafide. Personalul cică i-a spus că nu se poate asta iar de aici a ieșit problema. Fata din public a spus, în mod agresiv-prostesc, că acest lucru denotă o lipsă de flexibilitate a unui business și că va pierde clienți din cauza asta. Domnul Radu a căutat să fie un domn și a explicat că oferă alte soluții dar că rețetele acestea au fost stabilite într-un mod fix, ce nu poate fi schimbat. Cineva din public, nu știu exact cine, i-a recomandat ironic fetei să se ducă la Subway și să-și facă acolo sandwich-ul cum vrea ea. Unii au aplaudat această intervenție, alții au interjectat-o iar doamna Marta a intervenit supărată spunând că s-a vorbit destul despre acest subiect și că trebuie să mergem mai departe cu programul. A greșit aici puțin, fiind așa supărată, căci putea s-o ignore decent. Fata a greșit mult căci dacă aia e rețeta...n-are rost s-o schimbi. Fără stafide practic era altă rețetă. Doh. A căutat și fata să spună la final că era doar o părere, simțindu-se și ea atacată. Poate i-a mai trecut puțin din experiența neplăcută când a aflat că a câștigat și ea o cutie uriașă de bere Staropramen.

Pe final, vă las cu câteva concluzii pertinente sau aleatorii despre blogging sau acțiuni în online și despre ceea ce s-a mai întâmplat la Social Media Summit 2015:

- Implicați-vă în blogging cum trebuie, căci altfel nu veți avea nici vizibilitate nici bani din asta:
- Fiți decenți cu Agențiile și comunicați-le constructiv ce aveți de comunicat și...răspundeți-le la mail-uri și dați-le feedback;
- Promovați-vă mai util pe paginile de Facebook și nu mai postați pisici și bancuri dacă vindeți ciorbe, vinuri sau pachete turistice;
- S-a vorbit despre ceva numit Selfie Booth;
- Piticu tot râdea pe acolo...;
- Aparent, ZeList.ro este "The Shit" și toți ar trebui să fim pe acolo (deși mulți nu am vrea);
- WhatsApp este de asemenea "a must" cică. Nu cred...;
- Mai citiți slide-urile lui Chinezu...

Sunt multe de notat dar asta doar dacă vreți să faceți o treabă bună. Mă simt mai inspirat după participarea la acest eveniment și ne vedem cu siguranță la astfel de evenimente viitoare! Cine știe, poate și pe plan local...

Pozele de la Eveniment au fost postate de ieri de către cei de la Biz (felicitări pentru promtitudine!) și le puteți găsi AICI și AICI. Adrian Siea va posta de asemenea niște poze de-ale sale în curând.

p.s. Am mai primit un cadou în premieră de la cei de la Biz, respectiv revista ce apare azi:


p.p.s. Dacă vă întrebați unde e Constanța pe harta Blogging-ului sau a Agențiilor, ei bine...nu prea e. Trebuie să lucrăm serios la asta!

Etichete: , , , , ,